Konsumentvägledning tillhandahåller opartisk och vägledande rådgivning i konsumenträtt. Så att du själv får kunskap om vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument för att själv kunna reklamera. Reklamera betyder att du talar om vad du anser det är för fel på en vara eller med en tjänst till företaget du köpt varan eller tjänsten av.
Vi medlar inte mellan parter, det vill säga en konsument och en näringsidkare.
Är du i behov av konsumentvägledning på andra tider eller bor i en annan stadsdel ska du kontakta Konsumentverkets konsumentvägledning Hallå konsument: telefon 0771-525 525 eller någon av konsumentbyråerna längre ner på denna sida.
Du är välkommen att kontakta Idéla Kunskapscentrums konsumentvägledare om du är bosatt i:
Farsta, Kungsholmen, Södermalm och Norra innerstaden
Telefontider: måndag-fredag klockan 9.00-13.00. Stängt helgdagar och helgdagsaftnar.
Telefon: 08-508 09 120
E-post: fraga@idela.nu
---------------------------------------------
Bromma
Telefontider: måndagar klockan 12.00-16.00. Stängt helgdagar och helgdagsaftnar.
Telefon: 08-508 06 100
E-post: bromma@idela.nu
Konsumentbyråer
Telekområdgivarna - telekom - konsumentrådgivning om abonnemang för tv, telefoni och bredband
Konsumenternas - vägledning i bank & finans -, försäkrings- och pensionsfrågor
Konsumenternas energimarknadsbyrå - konsumentinformation om el och gas
Europeiska dataskyddsförordningen, GDPR, General Data Protection Regulation
Den europeiska dataskyddsförordningen, GDPR, General Data Protection Regulation trädde i kraft den 25 maj 2018. GDPR är ett gemensamt regelverk för hela EU och ersätter personuppgiftslagen, PUL. Vi vill att du ska känna dig trygg med att vi hanterar dina personuppgifter som exempelvis e-postadress, telefonnummer, postadress och vart du är skriven i enlighet med GDPR. All information som direkt eller indirekt kan kopplas till en person räknas som personuppgifter. När du e-postar oss får du i ett autosvar information om hur vi hanterar dina personuppgifter. Du kan närsomhelst vända dig till oss om du har frågor om Idéla Kunskapscentrums integritetspolicy (länk pdf). Läs gärna med om dina rättigheter enligt GDPR på Datainspektionens webbplats (klicka på länken)
I länkarna nedan kan du läsa mer om hur du gör för att anmäla ett företag du är i tvist med eller om du har ett klagomål du vill anmäla.
Är du i behov av vägledning när vi har stängt? Då kan du kontakta Konsumentverkets, Hallå konsument eller nedan konsumentbyråer.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Konsumenternas Försäkringsbyrå
Konsumenternas Energimarknadsbyrå
© Copyright. All Rights Reserved Idéla Kunskapscentrum AB