Konsumentköplagen gäller när ett företag säljer varor till dig, till exempel kläder och skor, en mobiltelefon eller en bil. Företaget får inte ge dig sämre villkor än vad lagen säger.
När du köper en tjänst av ett företag har du ett skydd genom konsumenttjänstlagen. Lagen gäller för arbete på lös egendom till exempel reparation av en bil. Lagen gäller även för arbete på fast egendom, till exempel om du anlitar en hantverkare som byter tak på ditt hus. Förvaring av saker, som exempelvis magasinering av möbler eller förvaring av en båt regleras också i konsumenttjänstlagen.
Läs mer om konsumenttjänstlagens regler i lathunden nedan eller på riksdagens webbplats.
Lathund konsumenttjänstlagen, konsumentverket (pdf) Konsumenttjänstlagen, riksdagens webbplats (länk)
Läs mer om distansavtalslagens regler på Hallå konsument eller riksdagens webbplats.
Ångerblankett, konsumentverkets webbplats (pdf) Läs mer om distansavtalslagen, Hallå konsument (länk)
X
Nedan hittar du de vanligste lagarna inom konsumenträtten. Länkarna går till riksdagen webbplats.
När du köper en vara eller en tjänst på distans har du 14 dagars ångerrätt. Men det finns vissa undantag, som exempelvis resor.
X
Nedan hittar du en länklista till konsumentbyråer, inom specifika områden inom konsumenträtten samt organisationer och myndigheter.
X
KONSUMENTBYRÅER OCH ANMÄLAN
Opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband.
Hallå konsument och ECC Sverige, Konsument Europa
En rikstäckande upplysningstjänst om bland annat konsumenträtt, samordnas av Konsumentverket.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Hjälp och vägledning i frågor som rör banker, fondbolag eller andra finansiella institut.
X
Konsumenternas Försäkringsbyrå
Hjälp och vägledning i försäkringsärenden som gäller dina privata försäkringar.
Konsumenternas Energimarknadsbyrå
Informerar om och ger råd samt vägledning i frågor som rör energimarknaden.
Etiska rådet för betalteletjänster, ERB
ERB kan man kontakta vid problem med betalteletjänster. Du kan få information om vilka regler som gäller för betalteletjänsters innehåll och marknadsföring. Du som konsument kan också få hjälp att utreda klagomål på betalteletjänster.
Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd, FRN
En branschnämnd som prövar tvister mellan konsumenter och fastighetsmäklare. Till FRN kan du som säljare eller köpare under vissa förutsättningar göra en anmälan för att få tvisten prövad.
Allmänna Reklamationsnämnden, ARN
En myndighet som avgör ärenden där konsumenter och näringsidkare är i tvist. Till ARN kan du som konsument under vissa förutsättningar göra en anmälan för att få tvisten prövad.
Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som prövar anmäld reklam enligt Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Till RO kan du under vissa förutsättningar göra en anmälan.
Jämför priser för att skicka pengar från Sverige till ett anant land.
Här kan du som ny i Sverige läsa om hur samhället fungerar.
TIDIGARE BESLUT
I nedan länkar kan du söka efter tidigare beslut som kanske liknar det ärende du har frågor kring.
MILJÖLÄNKAR OCH HÅLLBAR KONSUMTION
Information om vanliga miljömärkingar och vad de betyder.
Du som konsument kan, genom dina val vid klädköp, göra mycket för att bidra till en mer hållbar textilkonsumtion.
Vilken klimatpåverkan har den bli du äger eller är intresserad av att köpa.
Resor, klimatsmat semester, här kan du beräkna din kliatpåverkan
Vad vi äter och hur vi hanterar maten påverkar miljön på många sätt. Här kan du lära dig mer om hur du kan göra bra matval.
Kemikaliesmarta val, tänk på miljön
Information om medvetna och kemikaliesmarta val i vardagen och säker hantering av kemiska produkter i hemmet.
Klimatpåverkan, tänk på miljön
Testa din klimatpåverkan på klimatkontot. Jämför ditt resultat med medelsvensken och världsmedborgaren. Vilken utsläppsnivå som motsvarar en hållbar utveckling?
Energianvändning, tänk på miljön
Om du minskar din energianvändning minskar du din påverkan på miljön.
MYNDIGHETER
Integritetsskyddsmyndigheten (fd Datainspektionen) | |
I länkarna nedan kan du läsa mer om hur du gör för att anmäla ett företag du är i tvist med eller om du har ett klagomål du vill anmäla.
Är du i behov av vägledning när vi har stängt? Då kan du kontakta Konsumentverkets, Hallå konsument eller nedan konsumentbyråer.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Konsumenternas Försäkringsbyrå
Konsumenternas Energimarknadsbyrå
© Copyright. All Rights Reserved Idéla Kunskapscentrum AB