HEM

KONSUMENTVÄGLEDNING


HAR DU EN

KONSUMENTFRÅGA?

Om du har köpt en vara eller en tjänst som du tycker det är något fel på kan du prata med en konsumentvägledare.

Vi kan tala om vad lagarna säger så att du får reda på det du behöver veta för att kunna reklamera till företaget.

Att reklamera betyder att du kontaktar företaget och talar om vad du tycker att det är för fel. De konsumenträttsliga lagarna ger dig möjlighet att reklamera är så kallade ursprungsfel i en vara i upp till tre år. Vi kan också ge förköpsrådgivning, tips och råd innan du ska köpa en vara eller en tjänst,.


IDÈLA Kunskapscentrums konsumentvägledare svarar på frågor om du bor i Farsta, Hägersten-Liljeholmen, Kungsholmen, Norrmalm eller Södermalm.

Om du bor i en annan stadsdel i Stockholm eller i en annan kommun ska du kontakta den stadsdel eller den kommun som du bor i. Klicka på knappen kontakta oss nedan för att komma till sidan med kontaktuppgifter till oss eller till konsumentvägledningen där du bor.


? § !

Månadens konsumentfråga

 

Fråga: Jag har fått några julklappar som tyvärr inte passar och jag skulle gärna vilja lämna tillbaka eller byta dem och undrar vad jag har för rättigheter? Trodde att alla butiker hade öppet köp men jag försökte lämna tillbaka en tröja och blev nekad. Kan det verkligen stämma? 



Svar: Det stämmer, när du handlar i en butik (fysisk) har du ingen laglig rätt rätt att ångra köpet om inte butiken erbjuder öppet köp eller bytesrätt. Ångerrätt har du däremot om du köper något på nätet, näthandel. Affären får alltså själva bestämma kring om de vill erbjuda öppet köp och bytesrätt medans ångerrätt på nätet är lagstadgat. Så är julklappen köpt i en fysisk butik får dom alltså själv bestämma om de vill ge sina kunder öppet köp, bytesrätt och garanti. Det är därför bra att fråga vilka villkor som gäller i butiken innan man betalar. Ibland behöver också en vara plomberas för att öppet köp eller bytesrätt ska gälla. Spar kvittot och se till att villkoren står på kvittot. Har kvittot kommit bort och du tillexempel ska lämna tillbaka en julklapp kan det räcka med att styrka köpet med en kontokortsslip eller utdrag från banken, ifall den som har köpt julklappen har betalt med kort. Spar även eventuella garantivillkor och kartonger/förpackningar. Ibland kräver butiken om man lämnar tillbaka en vara som är köpt på öppet köp att samma kort som varan betaldes med ska användas. Butiken har rätt att betala tillbaka pengarna på så sätt som kunden har betalt. 


Vi får även en del frågor om presentkort och vad som gäller efter julhandeln. Butiken får även själva bestämma hur länge ett presentkort ska gälla, läs på presentkortets giltighetstid. Står det inget hur länge ett presentkort gäller så gäller det i 10 år.



LÄS MER 

Under länkarna nedan kan du läsa mer om vad som gäller om julklappen är köpt i butik eller på nätet. Du kan även läsa om vad som gäller om det är något fel på julklappen och du behöver reklamera den eller vad som gäller kring garantier. Du kan också läsa mer om vad som gäller vid näthandel både inom och utanför EU under. Tänk på att om julklappen är köpt på nätet och utanför EU är det helt andra lagar och regler som gäller. 


Fel julklapp eller fel på julklappen? (länk till Hallå konsument)

Checklista för e-handel (länk till Konsument Europa)

Handla på nätet utanför EU (länk till Konsument Europa)

Ångerblankett (länk till Konsumentverket)

Handla på nätet (länk till Tullverket)



DISTANSAVTALSLAGEN


Lagen gäller vid distanshandel som internethandel, postorder, telefonförsäljning och när du handlar av en näringsidkare utanför dennes fasta affärslokal.



KONSUMENTKÖPLAGEN


Konsumentköplagen gäller när ett företag säljer varor till dig som konsument. I lagen står det till exempel vad som gäller om det är ett ursprungligt fel på en vara.




KONSUMENTTJÄNSTLAGEN


Konsumenttjänstlagen gäller när ett företag utför olika slags tjänster åt dig som konsument. I lagen står det till exempel vad som gäller om det är fel i tjänsten.



TRE ÅRS REKLAMATIONSRÄTT PÅ ALLA VAROR -  FÖR URSPRUNGLIGA FEL

Som konsument har du en lagstadgad treårig reklamationsrätt på alla varor som du har köpt av en näringsidkare. Reklamationsrätten regleras i konsumentköplagen. Att reklamera betyder att du kontaktar säljaren och talar om vad du tycker det är för fel på varan som du har köpt. Det du har reklamationsrätt för enligt lagen är ursprungliga fel. Ett ursprungligt fel är ett fel som fanns i varan vid levereans men visar sig först senare. De första sex månaderna ifrån köpet ligger bevisbördan vid en reklamationstvist på företaget, efter dessa sex månader går bevisbördan över på dig som konsument och det är du som behöver bevisa att felet är ursprungligt. Om näringsidkaren efterfrågar behöver du som konsument kunna styrka att du har köpt varan av näringsidkaren. Det kan du göra genom kvitto, en kontokortsslip eller ett utdrag ifrån din bank om du har betalt med kort.



08 - 508 09 120

TELEFONNUMMER

TELEFONTIDER


Måndagar-fredagar

Klockan 09.00-11.00 och 13.00-15.00




© Copyright. All Rights Reserved Idéla Kunskapscentrum AB